• De Nederlandse marktonderzoeker Veylinx heeft 2 miljoen dollar opgehaald bij investeerders.
  • De vijf jaar oude startup voorspelt koopgedrag van consumenten via veilingen in plaats van enquêtes.
  • CEO Anouar El Haji wil uitbreiden in Europa en de VS en Veylinx uitbouwen tot een volwaardig softwareplatform.

Stel je bent Unilever. Hoe peil je of consumenten interesse hebben in een nieuwe Ben & Jerry’s-smaak, Knorr-saus of variant van Calvé-pindakaas?

Het antwoord is al decennia hetzelfde: je legt een vragenlijst voor aan een representatieve groep. Dat is Anouar El Haji, CEO van de startup Veylinx, een doorn in het oog. De resultaten zijn namelijk niet altijd betrouwbaar.

Bij traditioneel marktonderzoek hebben deelnemers geen prikkel om de waarheid te spreken. Misschien is iemand in een slechte bui of geeft sociaal wenselijke antwoorden. Dat kleurt de resultaten. De pindakaas met sambal waar consumenten in de enquête zo enthousiast over waren, kan eenmaal in het supermarktschap onverkoopbaar blijken.

“Het is krankzinnig dat het bedrijfsleven in 2021 nog steeds dezelfde methode gebruikt als twee eeuwen terug”, zegt El Haji in gesprek met Business Insider Nederland. “De enige ontwikkeling bij marktonderzoek is dat nu niet iemand bij je aan de deur staat, maar dat je een smartphone gebruikt om een enquête in te vullen.”

De 34-jarige El Haji pakt met Veylinx marktonderzoek anders aan. Deze week maakte het Amsterdamse bedrijf bekend 2 miljoen euro aan financiering te hebben opgehaald. Daarmee wil Veylinx onder meer uitbreiden in Europa en de Verenigde Staten.

Veilingmodel van Nobelprijswinnaar William Vickrey

De methode van Veylinx is gebaseerd op Nobelprijswinnend onderzoek van de Canadese econoom William Vickrey. Hij bedacht een veilingsysteem waarbij verkopers de optimale opbrengst hebben, ook al weten ze niet wat kopers bereid zijn om te betalen.

In de zogeheten Vickrey-veiling brengen alle kopers een bod uit in een gesloten envelop. De hoogste bieder wint, maar betaalt de op een na hoogst geboden prijs. Dit stimuleert kopers om de werkelijke waarde te bieden.

El Haji kwam met deze theorie in aanraking tijdens zijn promotie-onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam. Eind 2015 richtte hij Veylinx op, dat marktonderzoek doet gebaseerd op tweedeprijsveilingen.

Hoe werkt Veylinx?

Panelleden van Veylinx krijgen een simpele vraag voorgeschoteld: hoeveel zou je voor dit product willen betalen? Als ze winnen, ontvangen ze een factuur en moeten ze daadwerkelijk aftikken. Een koop via een internetveiling is immers bindend.

“Wij vragen consumenten om hun eigen geld te riskeren. Daardoor weten we of er echt vraag is naar een product”, zegt El Haji. “Zo lossen we grote vraagstukken op. We geven ondernemers en bestuurders het vertrouwen om ergens mee door te gaan of juist te stoppen.”

Bron: Veylinx
Bron: Veylinx

Veylinx werkt samen met derde partijen als Lucid die een netwerk van respondenten hebben over de hele wereld. Aan een gemiddeld onderzoek doen zo’n tweeduizend mensen mee. Die krijgen een uitnodiging om te bieden bij een veiling.

De resultaten zijn zeer specifiek en betrouwbaar. Veylinx is het tegenovergestelde van big data. Niet speuren naar patronen in onvoorstelbare hoeveelheden informatie, maar gericht meten wat je wilt weten: de betalingsbereid van consumenten.

Niet-bestaande producten onderzoeken

Veylinx werkt volgens El Haji het beste bij producten onder de duizend euro. Voor bijvoorbeeld het kopen van een auto hebben consumenten meer tijd nodig om een beslissing te maken. “Dat kun je niet effe ter plekke bepalen.”

Alles in het supermarktschap is de “sweet spot” van Veylinx, zegt de CEO. Maar ook diensten als telefoonabonnementen zijn prima te onderzoeken met het veilingmodel.

Een product of dienst hoeft niet eens te bestaan. Via Veylinx is het ook mogelijk om te testen of er markt is voor een nieuw idee. De winnaar van de veiling hoeft dan niks te betalen.

“Het is aan ons om te zorgen voor een goede balans”, aldus El Haji. “Dat je denkt: die ene keer won ik en moest ik echt betalen. De andere keer bleek het product niet te bestaan. Die onzekerheid zorgt ervoor dat je realistisch bent.”

Consumenten mogen ook 0 euro bieden als ze een product nooit zouden kopen. “Da’s geweldig. Dat is precies de informatie waar we naar op zoek zijn.”

Veylinx uitbouwen tot volwaardig softwareplatform

Veylinx is sinds de start volledig zelf gefinancierd en winstgevend. De omzet is elk jaar verdubbeld en bedraagt nu “enkele miljoenen”, aldus El Haji.

Meer dan de helft daarvan komt uit de Verenigde Staten. Multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Colgate-Palmolive zijn klant van het Amsterdamse bedrijf, dat 35 werknemers telt.

Nu is het volgens El Haji tijd om op te schalen, reden om kapitaal op te halen. Met de zak geld van 2 miljoen dollar wil Veylinx met name in de VS het sales- en marketingteam uitbreiden. “Slechts 10 procent van onze mensen zit daar. Die verhouding is heel scheef.”

Ook wil El Haji Veylinx uitbouwen tot een volwaardig software as a service-product. Nu krijgen klanten nog een rapport opgestuurd met de resultaten van een onderzoek, straks kunnen ze zelf bij de data via een dashboard.

Investeerders met veel ervaring aan boord

De investeringsronde is geleid door het Dutch Founders Fund, waarbij een zestal ondernemers met veel ervaring ook geld inleggen.

Klinkende namen als Laurens Groenendijk, bekend van Just-Eat.com en Treatwell, fonQ-oprichter Patrick Kerssemakers en Mitch Barns, voormalig CEO van marktonderzoeker Nielsen

“Deze ronde bestaat alleen maar uit hands-on mensen”, zegt El Haji, die naar eigen zeggen aanbiedingen van andere durfinvesteerders afwees. “We hebben bewust gekozen voor mensen die vanuit hun kennis en ervaring kunnen bijdragen. Dit is precies wat ik wilde hebben.”

[activecampaign form=30]

Lees meer over ondernemen: